[1] Art. 34a ust. 1
ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. nr 125, poz. 1371,
ze zm.).
[2] Art. 4a pkt 9 i art. 4b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. nr 54, poz. 654, ze zm., dalej: UoPDoP) oraz art. 5a pkt 19 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. nr 80, poz. 350, ze zm,, dalej: UoPDoF).
[3] Ustawa z 15 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 102, poz. 585, dalej: ustawa nowelizująca).
[4] Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. ilekroć w przepisach ustaw o podatku dochodowym jest mowa o samochodzie osobowym - oznacza to pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:
1) pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanego na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
2) pojazdu samochodowego mającego więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u którego długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
3) pojazdu samochodowego, który ma otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
4) pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
5) pojazdu samochodowego będącego pojazdem specjalnym w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy nowelizującej, w przypadku pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony spełnienie wymagań określonych w ust. 1 pkt 1-4, pozwalających na niezaliczenie danego pojazdu samochodowego do samochodów osobowych, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.
[5] Por. interpretacja indywidualna MF wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 28 kwietnia 2009 r. nr IBPB1/1/415-94/09/AP.
[6] Art. 16 ust. 4 UoPDoP precyzuje, że ilekroć w ust. 1 jest mowa o stawce za jeden kilometr przebiegu pojazdu, rozumie się przez to stawkę określoną dla samochodów osobowych, uwzględniającą odpowiednio pojemność silnika.
[7] Art. 16 ust. 30 i ust. 51 UoPDoP oraz art. 23 ust. 1 pkt 36 i pkt 46 UoPDoF.
[8] Art. 16 ust. 5 UoPDoP oraz art. 23 ust. 5 UoPDoF.
[9] Interpretacje indywidualne MF wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 2 września 2010 r. nr IBPB1/2/423-789/10/MS czy z 11 lipca 2008 r. nr IBPB3/423-297/08/AP.
[10] Powyższe wynika z art. 16 ust. 3b UoPDoP. Zgodnie zaś z art. 17a pkt 1 UoPDoP, ilekroć w rozdziale jest mowa o umowie leasingu – rozumie się przez to umowę nazwaną w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana dalej „finansującym”, oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej dalej „korzystającym”, podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty.
[11] Interpretacje indywidualne MF wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 lipca 2011 r. nr IPTB3/423-46/11-2/GG czy przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 7 stycznia 2011 r. nr ITPB3/423-562/10/AW.
[12] Interpretacja indywidualna Pomorskiego US z 6 lutego 2007 r., nr DP/423-0172/06.
[13] Interpretacje indywidualne MF wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 29 maja 2008 r. nr IBPB1/415-201/08/WRz czy z 1 czerwca 2009 r. nr IBPB1/415-210/09/KB.
[14] Np. wyrok NSA z 29 października 1999 r., I SA/Gd 443/98.