Dbamy o szczegóły
Możliwość zastosowania 50% kosztów podatku w przypadku praw autorskich
Strona główna  >   Publikacje  >   Możliwość zastosowania 50% kosztów podatku w przypadku praw autorskich
grudzień 2011, opubl. TaxFin, Autor: Anna M. Kolasa


Niejednokrotnie zdarza się, że uzyskane przez podatnika przychody są wynikiem wykorzystania jego twórczej działalności. Takie przychody ustawodawca traktuje co do zasady preferencyjnie, umożliwiając zastosowanie zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% przychodu.

Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych[1], koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców m.in. z praw autorskich, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym, że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenia chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Przy czym w art. 22 ust. 12 UoPDoF zastrzeżono, że koszty uzyskania przychodów określone w ust. 9 nie mają zastosowania do przychodów, o których mowa w art. 14 UoPDoF - a zatem idzie tu o przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 UoPDoF.

Warunki do skorzystania z 50% kosztów uzyskania przychodów

Aby móc skorzystać z 50% kosztów uzyskania przychodów w przypadku praw autorskich na gruncie obowiązujących przepisów polskiego prawa:
- należy posiadać status twórcy,
- należy posiadać prawa autorskie w rozumieniu odrębnych przepisów,
- należy osiągnąć przychód z wykorzystania praw autorskich lub rozporządzania tymi prawami,
- korzystanie z praw autorskich lub rozporządzanie tymi prawami nie może odbywać się w ramach prowadzenia przez twórcę pozarolniczej działalności gospodarczej,
- twórca powinien podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

W zakresie weryfikacji trzech pierwszych warunków, należy odnieść się do odrębnych przepisów, przede wszystkim do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych[2].

Pojęcie twórcy jako autora utworu

Prawo do 50% kosztów uzyskania przychodów przysługuje wyłącznie twórcy. Analiza ustawy o prawie autorskim prowadzi do wniosku, że twórcą jest autor utworu[3].

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim, przez utwór rozumie się każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia[4]. W szczególności mogą być to utwory:
- wyrażone słowem symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe),
- plastyczne,
- fotograficzne,
- lutnicze,
- wzornictwa przemysłowego,
- architektoniczne, architektoniczno-urbanityczne i urbanistyczne,
- muzyczne i słowno-muzyczne,
- sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne,
- audiowizualne ( w tym filmowe).

Jest to jedynie przykładowy katalog, gdyż definicja utworu zawarta w ustawie o prawie autorskim jest bardzo szeroka i poza ustawowym katalogiem wyłączeń zawartych w art. 4 ustawy o prawie autorskim[5], ogranicza ją jedynie wymóg posiadania cech indywidualnej twórczości.

Działalność twórcza o indywidualnym charakterze jest właściwością człowieka. Mówiąc inaczej, na gruncie prawa polskiego, tylko osoba fizyczna może być twórcą. Pozostałe osoby prawa cywilnego takiego przymiotu nie posiadają. Ani osoby prawne (np. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością czy spółka akcyjna) ani jednostki niemające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje jednak zdolność prawną (np. osobowe spółki prawa handlowego) nie mogą być autorem utworu[6]. Co najwyżej, mogą one nabyć prawa do utworu od twórcy będącego osobą fizyczną.

O tym, czy mamy do czynienia z działalnością twórczą o indywidualnym charakterze nie decyduje wola stron ani subiektywne przekonanie o twórczym wkładzie pracy[7], ale to, czy w konkretnym dziele można obiektywnie wyróżnić cechy związane z niepowtarzalną osobowością człowieka.

Kwalifikowanie danego rezultatu pracy człowieka jako utworu jest często ocenne, zwłaszcza w przypadku dzieł, które cechuje niski poziom twórczości. W tym zakresie warto przeanalizować bogate orzecznictwo sądów cywilnych[8].

Twórca jako osoba, której przysługuje prawo autorskie

Prawa autorski co do zasady przysługują twórcy[9], jednak zdarzają się sytuacje, w których prawa autorskie, czy to pierwotnie, na podstawie samej ustawy o prawie autorskim[10], czy to następczo, na podstawie umowy cywilnoprawnej lub umowy o pracę, przysługują innym niż twórca osobom.

Do takich osób, którym przysługują prawa autorskie, ale których za twórcę uznać nie można (jak np. wydawca, producent, pracodawca, którego pracownik stworzył program komputerowy w ramach stosunku pracy), 50% kosztów uzyskania przychodów nie mają zastosowania[11].

Z drugiej strony, twórca, który wyzbył się już praw autorskich do utworu (np. pracownik, który utracił prawa majątkowe do programu komputerowego na rzecz pracodawcy) i ponownie zamierza wykorzystać ten utwór poza ochroną prawną przyznawaną przez ustawę o prawie autorskim, również nie może skorzystać z 50% kosztów uzyskania przychodów.

Na czym polega korzystanie z praw autorskich lub rozporządzanie tymi prawami

Przychód z praw autorskich jest wynikiem zawartych przez twórcę umów, których przedmiotem są przysługujące twórcy prawa autorskie. Na gruncie ustawy o prawie autorskim można wyróżnić dwa typy umów, tj. po pierwsze, typ umów o przeniesienie praw oraz po drugie, typ umów o korzystanie z utworu (zwanych licencjami).

Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych wymaga co do zasady zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności. Zdarzają się jednak sytuacje, w których przeniesienie praw autorskich następuje z mocy samej ustawy, bez konieczności zawierania umowy o przeniesienie praw[12].

W myśl art. 65 ustawy o prawie autorskim, w braku wyraźnego postanowienia o przeniesieniu prawa, uważa się że twórca udzielił licencji. Zgodnie z art. 67 ust. 1 ustawy o prawie autorskim, twórca może udzielić upoważnienia do korzystania z utworu na wymienionych w umowie polach eksploatacji z określeniem zakresu, miejsca i czasu tego korzystania. Umowa licencyjna może dopuszczać udzielenie przez twórcę upoważnienia innym osobom do korzystania z utworu na tym samym polu eksploatacji (licencja niewyłączna) albo zastrzegać wyłączność korzystania z utworu w określony sposób (licencja wyłączna). Umowa licencyjna wyłączna wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.

Należy podkreślić, że w zakresie nieuregulowanym w ustawie o prawie autorskim zastosowanie znajdą odpowiednie przepisy prawa cywilnego, którego naczelną zasadą jest swoboda zawierania umów oraz zasada przewagi treści nad formą.

Źródła przychodu a koszty uzyskania przychodów z praw autorskich

Przychody z tytułu korzystania z praw autorskich lub rozporządzania tymi prawami mogą być uzyskiwane w ramach różnych źródeł przychodów. Zazwyczaj są one osiągane w ramach stosunku pracy, działalności wykonywanej osobiście, pozarolniczej działalności gospodarczej.

Udostępnienie praw autorskich w ramach prowadzenia działalności gospodarczej wyłącza możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów.

W przypadku pozostałych źródeł przychodów, stosowanie 50% kosztów podatkowych teoretycznie jest możliwe, jednak w praktyce w dużej mierze zależy od charakteru umowy i precyzyjności jej postanowień. W orzecznictwie, praktyce podatkowej i doktrynie podkreśla się, że w przypadku gdy w ramach zawartej umowy twórca świadczy również prace, które twórczego charakteru nie mają, warunkiem skorzystania z możliwości uwzględnienia 50% kosztów jest właściwe wyodrębnienie części wynagrodzenia, która jest odpłatnością za udostępnienie praw autorskich[13]. Ma to szczególne znaczenie przy stosunku pracy, w ramach którego z reguły pracownik poza działalnością twórczą wykonuje obowiązki pracownicze[14]. W ocenie sądów administracyjnych, zastosowanie podwyższonych kosztów uzyskania przychodów do całego przychodu uzyskanego przez twórcę ze stosunku pracy jest możliwe tylko, gdy cała praca przez pracownika jest związana z wykonywaniem utworu[15].

Wymaga podkreślenia, że przepisy UoPDoF odrębnie regulują kwestie uzyskiwania przychodów z tytułu praw autorskich przez tzw. nierezydentów[16]. Temat ten, z uwagi na obszerność, wymaga odrębnego omówienia.

 


[1] Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 80, poz. 350, ze zm., dalej: UoPDoF).

[2] Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 24, poz. 83, ze zm., dalej: ustawa o prawie autorskim).

[3] Tak też: A. Nowicka w: System prawa prywatnego pod red. nacz. Z. Radwańskiego, Tom 13. Prawo autorskie pod red. J. Barty. Wydanie 2, Wydawnictwo C.H.Beck, Instytut Nauk Prawniczych PAN, Warszawa 2007, s. 67.

[4] W orzecznictwie wskazuje się także, że dla traktowania dzieła jako utworu bez znaczenia jest stopień wysiłku pracy umysłowej i jej doniosłość (wyrok SN z dn. 31.03.1938 r., N.C. 2531/37), postać, jakość i rozmiary utworu, oraz okoliczność, czy twórcze elementy dotyczą treści czy formy (wyrok SN z dn. 23.06.1936 r., I K 336/36).

[5] Zgodnie z art. 4 ustawy o prawie autorskim nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego: akty normatywne lub ich urzędowe projekty (pkt 1), urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole (pkt 2), opublikowane opisy patentowe lub ochronne (pkt 3), proste informacje prasowe (pkt 4).

[6] Tak też: A. Nowicka w: System prawa prywatnego pod red. nacz. Z. Radwańskiego, Tom 13. Prawo autorskie pod red. J. Barty. Wydanie 2, Wydawnictwo C.H.Beck, Instytut Nauk Prawniczych PAN, Warszawa 2007, s. 67 i 68.

[7] Jak wskazał Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z dnia 3 sierpnia 2006 r., sygn. akt VI ACa 151/06 „Sam zamiar poddania rezultatu swej pracy ochronie autorskoprawnej nie ma znaczenia dla kwalifikacji określonego wytworu intelektualnego jako utworu podlegającego ochronie prawa autorskiego.

[8] Przykładowo sądy za utwory uznały katalogi, rozkłady kolejowe, książki kucharskie, wzory i formularze (orz. SN z dn. 8.11.1932 r., II K 1092/32), instrukcję obsługiwania maszyny (orz. SN z dn. 25.04.1969 r., I CR 76/69), nagrobek (orz. SN z dn. 5.03.1971 r., II CR 686/70), instrukcję bhp (orz. SN z dn. 23.07.1971 r., II CR 244/71), kompozycję z kwiatów (orz. SN z dn. 25.04.1973 r., I CR 91/73), projekty dokumentacji technicznej, plany, zarysy, szkice, rysunki, modele i projekty (orz. SN z dn. 12.06.1978 r., I PRN 47/78), podręczne liczniki kalorii i cholesterolu (orz. SN z dnia 25.01.2006 r., I CK 281/95,), stworzenie układu i formy graficznej portalu (orz. Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dn. 11.05.2007 r., I ACa 1145/06).

[9] W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.

[10] Np. zgodnie z art. 11 ustawy o prawie autorskim, autorskie prawa majątkowe do utworu zbiorowego, w szczególności do encyklopedii lub publikacji periodycznej, przysługują producentowi lub wydawcy, a tylko do poszczególnych części mających samodzielne znaczenie – ich twórcom.  Przy czym domniemywa się, że prawo do tytułu przysługuje producentowi lub wydawcy.  Z kolei, zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy o prawie autorskim, prawa majątkowe do programu komputerowego stworzonego przez pracownika w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy przysługują pracodawcy, o ile umowa nie stanowi inaczej.   

[11] Tak też: A. Bartosiewicz, R. Kubacki w: PIT. Komentarz, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2009, Warszawa, s. 656.

[12] Patrz uwagi do przypisu 10.

[13] Por. wyrok NSA z 12.03.2010 r., II FSK 1791/08, wyrok WSA w Warszawie z 3.07.2009 r., III SA/Wa 35/09, wyrok WSA w Warszawie z 28.01.2008 r. III SA/Wa 1987/07.

[14] Por: A. Bartosiewicz, R. Kubacki w: PIT. Komentarz, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2009, Warszawa, s. 656.

[15] Por. wyrok WSA w Gliwicach z 11.01.2011 r., I SA/Gl 781/10 czy wyrok WSA w Krakowie z 16.02.2010 r., I SA/Kr 1454/09.

[16] Por. interpretacja indywidualna MF wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7.04.2010 r. nr IPPB2/415-32/10-4/MK.
Kontakt
Kancelaria Adwokacka
Adwokat Anna Maria Kolasa
Al. Solidarności 119/125 lok. 67
00-897 Warszawa
tel. 660 495 010
Doradca Podatkowy
Powered by mAdmin :: Projekt i wykonanie BerMar multimedia